INTERNATIONAL PLATFORM FOR CHOREOGRAPHERS – PROGRAMME 5
FIGURE NO. 16
(EXCERTO / EXCERPT)
Roy Assaf Dance |ISRAEL|
Figure No. 16 é uma obra para três bailarinos e um microfone, ou uma dança para dois casais numa série de 7 começos. Uma dança que deve a sua vida a Hokuto e Mariko, a Johannes no século XIX, a Johannes no século XXI, a Glenn (que se lixe a métrica), a Roland, a Neema, à rapariga mais bonita de Rockville Maryland, a Popai, ao rapaz que desistiu de uma parede cheia de diplomas e a Josef de Budapeste, ao amor, ao ódio, a uma criança prodígio, a um monstro, a um fantasma, à adolescência, a um colapso nervoso, a um vaso de flores, a um elefante barbudo, a um camelo que nada no lago, para citar alguns. Figure No. 16 é uma dança para um único espetador, aquele que decide o seu destino, e se é mesmo uma dança.
Figure No. 16 is a work for three dancers and a mic, or a dance for two couples in a series of 7 beginnings. A dance that owes its life to Hokuto and Mariko, to Johannes in the 19th century, to Johannes in the 21st, to Glenn (meter be damned), to Roland, Neema, to the most beautiful girl in Rockville Maryland to Popai, to the boy who gave up on a wall full of diplomas and to Josef from Budapest, to love, to hate, to a child prodigy, to a monster, to a ghost, to adolescence, to a nervous breakdown, to a vase of flowers, to a bearded elephant, to a camel who swims in pond, to name a few. Figure No. 16 is a dance for a single spectator, the one person who decides its fate, and if it is even really a dance.
Coreografia/ Choreography
Roy Assaf
Performance e Cocriação / Performance and Co-creation
Avshalom Latucha, Ariel Freedman e Tal Adler
Desenho de luz / Light Design
Yair Vardi
Figurino / Costume
Roy Assaf
Costura / Dressmaking
Haya Gaiman & Michael
Produção e Edição Musical / Music Production and Editing
Reut Yehudai
Música / Music
“Four Ballades, Opus 10” de Johannes Brahms, interpretado por / interpreted by Glenn Gould; ’Water for King David” de HaGashash HaChiver, “Tango Konig” de Juan Llossas, “An invitation to perform” de Ohad Zehavi, “Take Words” de Roy Assaf, “On The Head Of The Dancer” de Avshalom Latucha
Duração / Duration
20′
Apoio / Support
Roy Assaf
Roy Assaf é um mamífero da família dos hominídeos, pertencente à espécie Homo Sapiens, embora haja quem esteja convencido de que possui genes de Neandertal. Nasceu em 1982 na comunidade rural de Sde Moshe, num lugar a que alguns chamam Israel e outros Palestina. Partiu o dente da frente aos cinco anos, quando dançava no chão escorregadio da casa da família. Aos seis anos, começou a dar concertos de sapateado para a sua vizinha, que o via dançar na varanda de betão, a partir da janela do outro lado do quintal. De 1990 a 1996, começou a criar e a apresentar as suas próprias danças em reuniões familiares mensais em Jerusalém. Aos 16 anos, conheceu Regba Gilboa, uma educadora, amante da dança e crente nas pessoas, que enraizou em Roy a confiança de que a dança era o seu lugar. Dois anos mais tarde, Roy foi recrutado para as Forças de Defesa de Israel. Em 2010, depois de três anos em França, regressou ao lugar a que alguns chamam Israel e outros Palestina. E depois de um ano de ociosidade, ganhou
Roy Assaf is a mammal of the hominid family, belonging to the species Homo Sapiens, although there are those who are convinced he possesses Neanderthal genes. He was born in 1982 in the rural community of Sde Moshe in a place that some call Israel, and some call Palestine. He broke his front tooth at the age of five while dancing on the slippery floor of his family home. At age six, he began giving tap concerts for his neighbor, who watched him dance on his concrete balcony from her window across the yard. From 1990 to 1996 he began creating and performing his own dances for monthly family gatherings in Jerusalem. At the age of 16 he met Regba Gilboa, an educator, dance lover, and believer in people who rooted in Roy the confidence that dance is where he belongs. Two years later, Roy was drafted into the Israel Defense Forces. In 2010, after three years in France, he came back to the place that some call Israel, and some call Palestine. And after one year of idleness, he gathered the courage to make a dance… after which he created another one and another…and another… and continues to this day.