FAUSTLESS

Margarida Belo Costa |PORTUGAL|

29 de Set./ Sep. | Quinta-feira/ Thursday | 21:00/ 9PM

Local / Location: Auditório Fernando Lopes-Graça

©Carlos Fernandes

Direção Artística, Conceito e Coreografia: Margarida Belo Costa
Interpretação: Margarida Belo Costa, Teresa Alves da Silva e Ester Gonçalves
Direção Técnica e Desenho de Luz: Filipa Romeu
Apoio à Dramaturgia e Direção de Cena: Elson Ferreira
Edição Musical: Margarida Belo Costa
Figurinos: Margarida Belo Costa
Costureira: Iryna Bilenka
Música: Egnar Kanding, Hildur Guðnadóttir, João Domingos Bomtempo, Johann Sebastian Bach, Pan Sonic, Pleq, William Basinski
Design Gráfico: Ester Gonçalves
Produção: Margarida Belo Costa
Apoio à Produção: Teresa Alves da Silva

Residência Artística: CAB – Centro Coreográfico de Lisboa
Apoios: CAB – Centro Coreográfico Lisboa e Fundação Maria Magdalena de Mello
Agradecimentos: CAB – Centro Coreográfico Lisboa, Fundação Maria Magdalena de Mello, Inês Pedruco, Paula Garcia e Pedro Alves

Inspirado nas figuras femininas que integram a obra literária Fausto, de Goethe (1749-1832), “Faustless” reflete sobre o papel da mulher enquanto protagonista de vários quadros do percurso de um homem que é conduzido dramaticamente entre o bem e o mal. Estas mulheres têm em comum a função de “servir” a história de um homem que, de certa forma, se apropria da sua existência para seu usufruto, salientando que o seu objetivo primordial de vida é a “procura do conhecimento ilimitado”.

Partindo deste estímulo, as personagens femininas são convidadas a visitar a contemporaneidade, a questionar o seu papel histórico. Simultaneamente, é desenvolvido um paralelismo com um quotidiano próximo de qualquer episódio real. Tornam-se humanas, transversais a qualquer religião, poder, raça e política. Dá-se a conhecer o potencial máximo de cada personalidade, criam-se ligações entre personagens outrora inexistentes, relações, visões semelhantes ou completamente díspares – deixam de ser “goetheanas” tornando-se dignas de uma história individual.

Margarida Belo Costa Iniciou o seu percurso no Atelier da Dança, mais tarde Escola Vocacional de Dança das Caldas da Rainha. Diplomada pela Royal Academy of Dance, os seus estudos desenvolveram-se paralelamente com a Dança Moderna e Contemporânea. Em 2004 ingressou como bailarina no Grupo Experimental de Dança (EVDCR). Licenciada pela Escola Superior de Dança, termina o 1o ano do Mestrado Profissionalizante em Educação ESD-IPL. Como intérprete, trabalhou com várias companhias, destacando as digressões nacionais e internacionais (Luxemburgo, Roménia, Dinamarca, China, entre outros). Colaborou com: Companhia Quorum Ballet (2013/14); Teatro Mosca (2014/15 e 2019); Teatro Meridional (2016); ACSC António Cabrita e São Castro (2016); Companhia de Dança Contemporânea de Évora (2017/2018); Teatro Nacional São Carlos (2018); Companhia Paulo Ribeiro (2018/2019); O Espaço do Tempo (2019) e Henriett Ventura e Xavier Carmo (2019).

Como criadora, apresentou as peças: “Step 1” (GED-EVDCR, 2012); “displaced episodes” (Box Nova do Centro Cultural de Belém, 2015); “Fall Out”  (Projeto Quorum, 2016); “The Place To Be” (D.C. Companhia Jovens Bailarinos, 2016); co-criou a peça “Who Do You Want To Be Today?” com Elson Ferreira  (Festival MUSCARIUM# 2, 2016); “Excuse Me Sir, How Many Stories Can Fit In This Hotel Room?” (Companhia Projeto M, 2017); “Too Loud Too Specific” (co-criação com Elson Ferreira, 2018); “Promise” (Companhia Portuguesa de Bailado Contemporâneo, 2018); “p.s. Carmen” (Companhia de Dança de Almada, 2018); “Our Last View” (Teatro Alighieri, Ravenna, Itália, 2019) e “Unplug”  (Performact – Torres Vedras, 2019).

Professora em várias escolas de dança em Lisboa, foi convidada a lecionar em cursos e workshops, destacando a Escola Superior de Dança, IPL, Estúdios Vitor Córdon; CAB – Centro Coreográfico Lisboa, Escola da Companhia de Dança de Almada, Quorum Academy, Academia Mdance, Dance Factory, Studio K, Orfeão de Leiria, Conservatório Internacional de Ballet e Dança Annarella Sanchez, DNA – Dance N’ Arts, Formação Olga Roriz – FOR Dance Theatre, Plateforme AWA (Luxemburgo), Be Summer – Performact, Ent’Artes, entre outros. De momento lecciona na Escola Superior de Dança (IPL), FOR Dance Theatre – Formação Olga Roriz, Academia Mdance e Dance Factory Estúdios.


Artistic Direction, Concept and Choreography: Margarida Belo Costa
Performance:
Margarida Belo Costa, Teresa Alves da Silva and Ester Gonçalves
Technical Direction and Light Design:
Filipa Romeu
Dramaturgy Support and Stage Management:
Elson Ferreira
Musical Edition:
Margarida Belo Costa
Costumes:
Margarida Belo Costa
Dressmaking: Iryna Bilenka
Music:
Egnar Kanding, Hildur Guðnadóttir, João Domingos Bomtempo, Johann Sebastian Bach, Pan Sonic, Pleq, William Basinski
Graphic Design:
Ester Gonçalves
Produced by:
Margarida Belo Costa
Production Support:
Teresa Alves da Silva

Artist Residency: CAB – Centro Coreográfico de Lisboa, Lisbon PT
Support: CAB – Centro Coreográfico de Lisboa and Fundação Maria Magdalena de Mello
Acknowledgements: CAB – Centro Coreográfico de Lisboa, Fundação Maria Magdalena de Mello, Inês Pedruco, Paula Garcia and Pedro Alves

Inspired by the female figures that belong to the literary work Faust, by Goethe (1749-1832), “Faustless” reflects on the role of women as the protagonists of several scenes in the course of a man’s life, dramatically driven between good and evil. These women have in common the function of “serving” the history of a man who, in a way, appropriates their existence for his enjoyment, stressing that his primary objective in life is the “search for unlimited knowledge”.

Based on this stimulus, the female characters are invited to visit contemporaneity, to question their historical role. Simultaneously, a parallel is developed with daily life, close to any real episode. They become human, transversal to any religion, power, race or politics. The maximum potential of each personality is made known, connections are created between characters’relationships, similar or different visions that were previously non-existent – they are no longer Goetheans, they become worthy of an individual story.

Margarida Belo Costa began her career at the Atelier da Dança, later at Escola Vocacional de Dança in Caldas da Rainha, with diplomas from the Royal Academy of Dance, her academic studies developed in parallel with Modern and Contemporary Dance. In 2004 she joined Grupo Experimental de Dança (EVDCR) as a dancer. Graduated from the Escola Superior de Dança, she finishes the 1st year of the Professional Master’s in Education ESD-IPL. As a performer, she has worked with several companies, with international tours (Luxembourg, Romania, Denmark, China, among others. She collaborated with Companhia Quorum Ballet (2013/14); Teatro Mosca (2014/15 e 2019); Teatro Meridional (2016); ACSC António Cabrita and São Castro (2016); Companhia de Dança Contemporânea de Évora (2017/2018); Teatro Nacional São Carlos (2018); Companhia Paulo Ribeiro (2018/2019); O Espaço do Tempo (2019) and Henriett Ventura and Xavier Carmo (2019).
As a creator, she presented the pieces: “Step 1” (GED-EVDCR, 2012); “displaced episodes” (Box Nova, Centro Cultural de Belém, 2015); “Fall Out” (Projeto Quorum, 2016); “The Place To Be” (D.C. Companhia Jovens Bailarinos, 2016); “Who Do You Want To Be Today?” co-creation with Elson Ferreira (Festival MUSCARIUM# 2, 2016); “Excuse Me Sir, How Many Stories Can Fit In This Hotel Room?” (Companhia Projeto M, 2017); “Too Loud Too Specific” (co-creation with Elson Ferreira, 2018); “Promise” (Companhia Portuguesa de Bailado Contemporâneo, 2018); “p.s. Carmen” (Companhia de Dança de Almada, 2018); “Our Last View” (Teatro Alighieri, Ravenna, Itália, 2019) e “Unplug” (Performact – Torres Vedras, 2019).

She teaches in several dance schools in Lisbon, and she was invited to teach in courses and workshops such as: Escola Superior de Dança, IPL; Estúdios Vitor Córdon; CAB – Centro Coreográfico Lisboa; Escola da Companhia de Dança de Almada; Quorum Academy; Academia Mdance; Dance Factory; Studio K; Orfeão, Leiria; Conservatório Internacional de Ballet and Dança Annarella Sanchez; DNA – Dance N’ Arts; Formação Olga Roriz – FOR Dance Theatre; PLATEFORME AWA -Luxemburgo; Be Summer – Performact, Ent’Artes, entre outros. Currently teaches at Escola Superior de Dança (IPL), FOR Dance Theatre – Formação Olga Roriz, Academia Mdance and Dance Factory Estúdios.

Duração total/Total duration: Aprox. 50’
Classificação etária/Ages: Maiores de 6/ 6 and above
Preço/Price: 8€ | 4€ para jovens e seniores /for youth and senior citizens
Informações/Information: +351 212 583 175 | quinzena@cdanca-almada.pt
Reservas/Tickets and reservations: +351 212 724 922 | auditorio@cma.m-almada.pt