Workshops of 24th edition / Workshops da 24ª edição

18 Oct. | 19:00
(Tuesday/ 3ª feira)
Venue / LocalCa.DA Centro | Almada

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Bharathanatyam – the Traditions of the Temple Dancers / Bharatanatyam – Tradições dos bailarinos do templo
With / com Kavitha Krishnan / Maya Dance Theatre |SG|

5€, free of charges for students of Ca.DA Escola / 5€, grátis para alunos da Ca.DA Escola

For young people aged 10 to 14 years, with dance training.
Para jovens dos 10 aos 14 anos com formação em dança.

The workshop will introduce Bharathanatyam, a traditional dance originating from the temples in South India. Dancers will experience the basic facial expressions (Abhinaya) that are associated with 9 different Rasas (emotions); understand the single and double hand gestures (Hastas) that are used to present Nitha or Pure Dance that work with rythmic patterns and also when used in lyrical expressions; and finally be exposed to the 5 basic beat cycles (Thaala) of Bharathanatyam. Through demonstration and guided learning, dancers will be exposed to Manadala positions (body postures and leg positions), Adavus (Steps) and Korvai (movements in a phrase). The segment will end with participants learning and presenting a simple Bharathanatyam choreography with music. Kavitha Krishnan will also showcase the interplay of the components in pure dance and Natya (lyrical composition with expressions) in 2 short presentations of pure Bharathnatyam to enable the dancers to appreciate the form better.

O workshop vai apresentar Bharathanatyam, uma dança tradicional com origem nos templos do Sul da Índia. Os participantes irão treinar as expressões faciais básicas (Abhinaya) associadas às 9 diferentes Rasas (emoções); compreender os gestos simples e duplos com as mãos (Hastas) usados para apresentar Nitha ou a Dança Pura que funciona com padrões rítmicos e também são usados em expressões líricas; e, por fim, terão oportunidade de apreciar os 5 ciclos básicos do ritmo (Thaala) de Bharathanatyam. Através da demonstração e aprendizagem guiada, os bailarinos serão expostos às posições de Manadala (posturas corporais e posições das pernas), Adavus (passos) e Korvai (movimentos em forma de frase).


19 Oct. | 18:30
(Wednesday/ 4ª feira)
Venue / LocalCa.DA Centro | Almada

Bharathanatyam – Construct, Deconstruct and Reconstruct Dance / Bharatanatyam – Construir, desconstruir e reconstruir Dança
with / com Kavitha Krishnan / Maya Dance Theatre |SG|

5€, free of charges for students of Ca.DA Escola / 5€, grátis para alunos da Ca.DA Escola

For young and adults with dance training.
Para jovense adultos com formação em dança.

Drawing on the practices and philosophies of Indian classical dance, (Bharathanatyam), Javanese Traditional dance and contemporary, the workshop will navigate the body and mind of the dancers to move through space between the nuances of traditions and contemporary dance, to access a notion of ‘going beyond form’ and discover a physical expression of Asian Contemporary. The workshop is built around the movement research of the signature expression of Maya Dance Theatre; dancers whirl, twirl and inhabit space as they discover their body in a new expression with dance improvisations. The workshop will also showcase an excerpt of movement phrase of an Asian Contemporary presentation of Maya Dance Theatre to enable the better understanding of the dance expression in a performance.

Inspirando-se nas práticas e filosofias da dança clássica indiana (Bharathanatyam), dança tradicional e contemporânea japonesa, o workshop irá guiar o corpo e a mente dos bailarinos em movimentos no espaço entre as nuances das tradições e da dança contemporânea, para conseguir ‘ir além da forma’ e descobrir uma expressão física da dança contemporânea asiática. O workshop baseia-se na investigação do movimento característica da companhia Maya Dance Theatre; os bailarinos giram e rodopiam e ocupam o espaço à medida que descobrem o próprio corpo numa nova expressão, com dança improvisada. No workshop será também apresentado um excerto da frase de movimento de uma apresentação contemporânea asiática do Maya Dance Theatre para permitir uma melhor compreensão da expressão da dança.

Kavitha Krishnan

Trained as an Occupational Therapist, Kavitha Krishnan presents herself as a dance artist with classical Indian dance trainings and experienced in Asian contemporary dance creations. She is also the Choreographer/ Creative Director of Maya Dance Theatre Ltd, a professional performing dance company. Kavitha has performed extensively in many dance festivals and in overseas productions featured in Italy, Japan, Hong Kong, India and Indonesia. Currently, Kavitha teaches dance in several schools and institutions.
From 2014 to 2016, Kavitha together with Maya Dance Theatre has worked with several collaborators from Asia, Europe and USA. She has also directed works such as emerging choreographers’ showcase “RELEASE” and independent choreographers both experienced and seasoned creators in Maya Dane Theatre’s annual production, CReations. She has also collaborated with artists: Janis Brenner (NYC, USA), Danang Pamungkas (Solo, Indonesia), Dr Sun Oke Lee (South Korea/USA), I Wayan Sekarni (Bali, Indonesia) and music composers Rahayu Suppanggah (Solo, Indonesia) and Kailin Yong (Singapore/USA/London).

Tendo o curso de Terapia Ocupacional, Kavitha Krishnan apresenta-se como bailarina com formação em dança clássica indiana e experiência na criação de dança contemporânea asiática. Desempenha as funções de coreógrafa/diretora criativa na Maya Dance Theatre Ltd. Krishnan tem participado extensamente em inúmeros festivais de dança e em produções no estrangeiro, apresentadas em Itália, Japão, Hong Kong, Índia e Indonésia. Atualmente, ensina dança em várias escolas e instituições.
Entre 2014 e 2016, em conjunto com o Maya Dance Theatre, desenvolveu várias colaborações com artistas oriundos da Ásia, Europa e EUA. Tem dirigido trabalhos, por exemplo, a mostra de coreógrafos emergentes “RELEASE” e de coreógrafos independentes e experientes na produção anual do Maya Dance Theatre, CReations. Tem também colaborado com artistas como Janis Brenner (NYC, EUA), Danang Pamungkas (Solo, Indonésia), Dr Sun Oke Lee (Coreia do Sul EUA), I Wayan Sekarni (Bali, Indonésia) e compositores musicais Rahayu Suppanggah (Solo, Indonésia) e Kailin Yong (Singapura/EUA/Londres).

 

Support / apoios

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20 Oct. | 19:00
(Thursday/ 5ª feira)
Venue / LocalCa.DA Centro | Almada

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photo by/ foto de: Natalie Deryn Johson

Contemporary Dance / Dança Contemporânea
With/com Enzo Celli Vivo Ballet |IT|

5€, free of charges for students of Ca.DA Escola / 5€, grátis para alunos da Ca.DA Escola

For professionals and advanced students in dance.
Para profissionais e estudantes avançados em dança.

Workshop with Celli is a lesson in developing self and in performing courageously. No moment is lost as a simple technical lesson; every turn and twist is a chance to hone your personal dance vocabulary in the guise of Celli’s movement. He celebrates the differences within each dancer. And in turn they can celebrate themselves.

O workshop de Celli é uma lição de auto desenvolvimento e de atuação intrépida. Uma lição técnica simples em que cada momento é aproveitado; cada volta é uma oportunidade para aperfeiçoar o vocabulário de dança pessoal. O professor celebra as diferenças de cada bailarino e, por sua vez, cada bailarino tem oportunidade de se celebrar a si mesmo.

Enzo Celli

Experimentation and research, the key elements to choreographer Enzo Celli’s work. Since 2008 he lives between Rome and New York after receiving a visa for extraordinary ability in the arts. By 2013, Igal Perry had commissioned Enzo Celli, Ohad Naharin, Dwight Rhoden and Sidra Bell, to create new work for Peridance Contemporary Dance Company. His works have been set on prestigious theatres including: Alvin Ailey Citigroup Theatre (New York), Salvatore Capezio Theatre (New York), La Cigale (Paris), Erfurt Opera House (Germany), Sao Pedro Theatre (Porto Allegre, Brasile), Guaria Theatre (Curitiba, Brasile), Auditorium Conciliazione (Rome), National Theatre (Belgrad), Teatro Municipal Joaquim Benite (Lisbon), Espace Robert Hossein (Lourdes).

A experimentação e a investigação são os elementos principais do trabalho desenvolvido pelo coreógrafo Enzo Celli. Desde 2008, vive entre Roma e Nova Iorque depois de ter obtido o visto para pessoas com capacidades extraordinárias no domínio das artes. Em 2013, Igal Perry incumbiu Enzo Celli, Ohad Naharin, Dwight Rhoden e Sidra Bell da criação de um novo trabalho para a companhia Peridance Contemporary Dance Company. O seu trabalho tem sido interpretado em espaços de grande prestígio, designadamente Alvin Ailey Citigroup Theatre (Nova Iorque), Salvatore Capezio Theatre (Nova Iorque), La Cigale (Paris), Erfurt Opera House (Alemanha), Sao Pedro Theatre (Porto Alegre, Brasil), Guaria Theatre (Curitiba, Brasil), Auditorium Conciliazione (Roma), National Theatre (Belgrado), Teatro Municipal Joaquim Benite (Lisboa), Espace Robert Hossein (Lourdes), entre outros.


21 Oct. | 19:00
(Friday/ sexta)
Venue / Local: Ca.DA Centro | Almada

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Contemporary Dance – Repertory and introduction into the disassociation-technique / Dança Contemporânea – Reportório e introdução à técnica de dissociação
With/com Julia Maria Koch |DE| 

5€, free of charges for students of Ca.DA Escola / 5€, grátis para alunos da Ca.DA Escola

For professionals and advanced students in dance.
Para profissionais e estudantes avançados em dança.

After a warm-up, which will include exercises to help articulating the body and make it available for the work, we will start to learn choreographic sequences from the actual piece ” Zenit:Nadir” , focusing on quality, preciseness and expressiveness of the movement.
While working on this we will be touching universal issues in dance like the use of weight, pelvis and feet on the floor.
We will introduce the dancers to the disassociation- technique we are using, which requires strong coordination, control and an advanced technical level.

Após um aquecimento, que incluirá exercícios para ajudar a articular o corpo e a prepará-lo para o trabalho, iremos começar a aprender sequências coreográficas para a peça propriamente dita “Zenit:Nadir”, focando-nos na qualidade, precisão e expressividade do movimento.
Enquanto trabalhamos estes aspetos iremos focar questões universais no campo da dança como o uso do peso, da pélvis e dos pés no chão.
Iremos apresentar aos bailarinos a técnica de desassociação que utilizamos, a qual exige uma coordenação e um controlo elevados, assim como um nível técnico avançado.

Julia Maria Koch

Julia Maria Koch is a dancer and choreographer, who has worked with companies such as Staatstheater Darmstadt,, Operahouse Liceu Barcelona, Festival Castell de Perelada, La Veronal, Flamencos en route, Compañia Plan B, and others. As a choreographer she has obtained her title of Choreography at the Conservatory of Barcelona, Institut del Teatre, in 2011.
Ever since then she has worked for example as a movement consultant for Ridge Theater at the Brooklyn Academy of Music ( BAM) and has presented her own work, which includes three evening-length productions,one short formate piece ,one solo and one dance-film, e.g. in the Baryshnikov Arts Center( BAC) of New York City, the Sant Andreu Teatre( SAT) in Barcelona, the Uferstudios in Berlin, in the Teatro Conde Duque in Madrid, the Sarajevo Winter Festival, the Alexandria International Festival for contemporary Theatre, Egypt and many others.
Her dancefilm “ Solarliod” has obtained the prize at Arte Laguna Prize 2016 in Venecia and was a finalist at the 7th Screengrab Media and Arts Award in Queensland/Australia.

Julia Maria Koch é bailarina e coreógrafa, tendo trabalhado com companhias como Staatstheater Darmstadt, Operahouse Liceu Barcelona, Festival Castell de Perelada, La Veronal, Flamencos en route, Compañia Plan B, entre outras. Conclui os seus estudos de coreografia no Conservatório de Barcelona, Institut del Teatre, em 2011.
Desde então tem trabalhado, por exemplo, como consultora de movimento para o Ridge Theater na Brooklyn Academy of Music (BAM) e tem apresentado o seu próprio trabalho, que inclui três produções de uma noite, uma peça curta, um solo e um filme-dança, por exemplo, no Baryshnikov Arts Center (BAC) da Cidade de Nova Iorque, no Sant Andreu Teatre (SAT) em Barcelona, no Uferstudios em Berlim, no Teatro Conde Duque em Madrid, no Sarajevo Winter Festival, no Alexandria International Festival for Contemporary Theatre, Egito, entre muitos outros.
O seu filme-dança “Solarliod” for premiado no Arte Laguna Prize 2016 em Veneza e foi finalista no VII Screengrab Media and Arts Award em Queensland/Austrália.

 


22 Oct. | 11:30
(Saturday/ sábado)
Venue / Local: Ca.DA Centro | Almada

Jazz Dance / Dança Jazz
With/com Edy Wilson, Companhia de Dança Anacã |BR| 

5€, free of charges for students of Ca.DA Escola / 5€, grátis para alunos da Ca.DA Escola

For youth and adults with dance training.
Para jovens e adultos com formação em dança.

These classes are mainly intended to develop the dance style proposed by the teacher. Involving alternative warm up, stretching, flexibility techniques, and choreographies in different rhythms and styles highlighting Jazz Dance trends. This workshop proposes new possibilities for use of movements with different dynamics, planes and amplitudes. It allows the student to explore and improve their technical and artistic potential.

As aulas têm como objetivo principal desenvolver o estilo de dança proposta pelo professor. Envolvem técnicas alternativas de aquecimento, alongamento, flexibilidade, e coreografias em diferentes ritmos e estilos ressaltando as tendências da Dança Jazz. Propõe novas possibilidades de utilização de movimentos com diferentes dinâmicas, planos e amplitudes. Permite ao aluno explorar e aprimorar seu potencial técnico e artístico.

Edy Wilson Rossi

Edy Wilson de Rossi is a choreographer and Contemporary Dance, Jazz Dance and Modern Jazz teacher. Teacher and guest judge in the big dance festivals and dance institutions in Brazil and Latin America. In 2006, he received the award for best choreographer in the Brasil de dança de Joinville, also participated in the Bienal da Lyon in France the same year. In Grupo Raça Centro de Artes and Raça Cia de Dança de São Paulo he was a dancer, teacher, coach, choreographer and director until July 2012. In August the same year, at estúdio Anacã in São Paulo, along with Helô Gouvêa launched Anacã Cia de Dança, where he serves as artistic director and resident choreographer.

Edy Wilson de Rossi é coreógrafo e professor de Dança Contemporânea, Jazz Dance e Modern Jazz. Professor e jurado convidado nos grandes festivais de dança e instituições da dança no Brasil e América Latina. Em 2006, recebeu o prémio do melhor coreógrafo do Brasil de dança de Joinville, participando da Bienal da Lyon na França no mesmo ano. Em sua trajetória no Grupo Raça Centro de Artes e Raça Cia de Dança de São Paulo atuou como bailarino, professor, ensaiador, coreógrafo e diretor até Julho de 2012. Em Agosto do mesmo ano, no estúdio Anacã de São Paulo, junto a Helô Gouvêa lança Anacã Cia de Dança, onde atua como diretor artístico e coreógrafo residente.


 

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