11 Oct./out. | 18:00
Venue/Local: Auditório Osvaldo Azinheira – Academia Almadense

Programme 4/ Programa 4

photo/foto: Radoslaw Pietraga

4 Scenes, Olga Rabetskaya |BY|

Choreography: Olga Rabetskaya
Performance: Olga Rabetskaya, Andrei Dzmitryieu
Music: Ran Bagno
Video: Nikolay Laydra

“4 scenes” is a performance and life at the same time. It is four different but connected situations happening on the character’s way to the real self. Debuting as a choreographer, Olga Rabetskaya has created a very personal work consisting of 4 different parts; each has its own theme and energy, sensations and body qualities. Just two parts of the piece will be presented during the festival. The “conflict” part, so-called “Dogs”, shows what will happen if you decide not to obey, and allow yourself to be who you are with the whole palette of emotions, courage to look straight into the eyes. If you stop being comfortable and take responsibility for your life. The last one shows and tells the story of partnership of two “whales” which swim nearby but do not touch each other. Together they feel as good as they do apart. They need each other, but also there is no fear of being alone.

Olga Rabetskaya won 3rd prize at the International Festival of Modern Choreography in Vitebsk (Belarus) with “4 scenes” in November 2019. Invited as dancer and choreographer to collaborate with former dancer of Ultima Vez Dance Company and Director of Performact – Ricardo Amrozio
Performed “4 scenes” at the Festival Internacional de Dança de Olga Sawickiej (Poland) and ConnectLab Festival in Belgium. She was a dancer in the Contemporary dance company of the State Youth Theatre of Belarus 2014-2019: performing in “Pieta”, “Origami”, “Happy Valentine” and others. She’s participated in projects with various independent choreographers Teacher of contemporary partnering technique for professional dancers in local and international workshops. Honoured at various international and local festivals. Olga Rabetskaya works as an independent choreographer with dancers from Europe and USA with the Olga Rabetskaya Dance Project

www.olgarabetskaya.com/

Duration: 16’

/

Coreografia: Olga Rabetskaya
Interpretação: Olga Rabetskaya, Andrei Dzmitryieu
Música: Ran Bagno
Vídeo: Nikolay Laydra

“4 Scenes” é uma performance e vida ao mesmo tempo. São quatro situações diferentes, mas conectadas, acontecendo no caminho do personagem para o eu real. Estreando como coreógrafa, Olga Rabetskaya criou um trabalho muito pessoal que consiste em 4 partes diferentes; cada um tem seu próprio tema e energia, sensações e qualidades corporais. Apenas duas partes da peça serão apresentadas neste festival. A parte do “conflito”, chamada de “Cães”, mostra o que vai acontecer se se decidir não obedecer, e se permitir ser quem realmente é com toda a paleta de emoções, coragem de olhar diretamente nos olhos, de parar de se sentir confortável e assumir a responsabilidade pela sua vida. A última parte conta a história da parceria de duas “baleias” que nadam próximas, mas não se tocam. Juntas, sentem-se tão bem quanto separados. Precisam uma da outra, mas também não há medo de ficar sozinho.

Olga Rabetskaya é a vencedora do 3º prémio do Festival Internacional de Coreografia Moderna de Vitebsk (Bielorrússia) com “4 Scenes”, em novembro de 2019. Convidada como bailarina e coreógrafa para colaborar com o diretor da Performact Ricardo Amrozio. Apresentou “4 Scenes”” no Festival Internacional de Dança de Olga Sawickiej (Polónia) e no Festival ConnectLab na Bélgica. Bailarina na companhia de dança contemporânea do State Youth Theatre of Belarus de 2014-2019, dançando em “Pieta”, “Origami”, “Happy Valentine” e outros. Participou em projetos de vários coreógrafos independentes. Professora de técnica contemporânea e parceira de bailarinos profissionais em workshops locais e internacionais. Laureada em vários festivais locais e internacionais. Trabalha como coreógrafa independente com bailarinos da Europa e dos EUA no âmbito do “Olga Rabetskaya Dance Project”

www.olgarabetskaya.com/

Duração: 16′

photo/foto: Torsten Giesen

Empreintes, Irène Kalbusch |BE|

Artistic direction and choreography: Irène Kalbusch
Performance: Gold Mayanga, Karolina Kardasz
Music: Milan Warmoeskerken

Footprints left in the sand, in the soil.
Feet can lead to freedom and encounter.
Rhythm and sound give birth to perpetual movement: music is here, dance erupts, exploring relationships of various kinds.

Compagnie Irene K. is a contemporary dance company founded in 1976 in Eupen (Belgium) by its artistic director Irene Kalbusch, focusing on choreographies that are not purely narrative. The human being – its desires, fears, visions – underly the work. The company has adopted a unique contemporary dance style close to “Tanztheater”.

www.irene-k.be/

Duration: 16’

/

Direção artística e coreografia: Irène Kalbusch
Interpretação: Gold Mayanga, Karolina Kardasz
Música: Milan Warmoeskerken

Pegadas deixadas na areia, no solo.
Os pés podem levar à liberdade e ao encontro.
Ritmo e som dão origem ao movimento perpétuo: a música está aqui, a dança irrompe, explorando relações de vários tipos.

Compagnie Irene K. é uma companhia de dança contemporânea fundada em 1976 em Eupen (Bélgica) por sua diretora artística Irene Kalbusch, com foco em coreografias que não são puramente narrativas. O ser humano – seus desejos, seus medos, suas visões – é a base desta obra. A companhia adotou um estilo de dança contemporânea único próximo ao “Tanztheater”.

www.irene-k.be/

Duração: 16’

photo/foto: Rui Bernardes

O Labirinto de Nijinsky, Juan Maria Seller |PT|

Choreography: Juan Maria Seller
Interpretation: Roberto Seller
Music: Pedro F. Finisterra

“I am sick of the soul and not of the mind …” “I am a normal man. I am a dancer, you will understand it when you see me dance.” So wrote Nijinsky in his diary.
The schizophrenia that Vaslav Nijinsky suffered separated him even more from the society that had always been foreign to him. A misfit or a genius? A distant or present being? Perhaps the frustration of not being able to choose his own life, his own feelings, accelerated the pace, until he reached a line where reality was confused with fantasy … The labyrinth of his mind and his emotions, he left us … Nijinsky’s Labyrinth.

Juan Maria Seller is an international dancer, teacher and choreographer with a background in Classical, Modern, Contemporary dance, Theatre and Dance-Theatre. His route takes place in different countries between Europe and the United States, both dancing and choreographing for different companies. He is currently a teacher of Contemporary Dance at the Santarém Music Conservatory. The decentralization of dance was one of the main objectives undertaken by Seller when establishing his dance company, Companhia SELLER DANZA, in the city of Cartaxo.

Companhia SELLER DANZA was founded in 1992 under the name AnDanzas, in Spain. In 1995, it definitively adopted the name of Seller Danza. The Company has a wide repertoire with several performances and short plays presented in Spain, France, Portugal, Puerto Rico, Ireland and the United States. Since 2002, Juan Seller runs the company as an independent, working and creating for other dance and theatre companies.

www.facebook.com/sellerdanza/

Duration: 11’

/

Coreografia: Juan Maria Seller
Interpretação: Roberto Seller
Música: Pedro F. Finisterra

“Estou doente da alma e não da mente…”
“Eu sou um homem normal. Eu sou um bailarino, entender-me-ás quando me vires dançar.”
Assim escreveu Nijinsky no seu diário.
A esquizofrenia que Vaslav Nijinsky sofreu separou-o ainda mais da sociedade que sempre lhe fora estranha. Um inadaptado ou um génio? Um ser distante ou presente? Talvez a frustração de não poder escolher a sua própria vida, os seus próprios sentimentos, tenham acelerado o ritmo, até chegar a uma linha onde realidade foi confundida com fantasia …O labirinto da sua mente e das suas emoções, o que nos deixou… O Labirinto de Nijinsky.

Juan Maria Seller é bailarino, professor e coreógrafo internacional com formação em dança Clássica, Moderna, Contemporânea, Teatro e Teatro-Dança. O seu percurso decorre por diferentes países entre a Europa e Estados Unidos, tanto dançando como coreografando diferentes companhias. Atualmente é professor de Dança Contemporânea no Conservatório de Música de Santarém. A descentralização da dança foi um dos principais objetivos empreendidos por Seller ao estabelecer sua companhia de dança, Companhia SELLER DANZA, na cidade de Cartaxo.

A Companhia SELLER DANZA nasce em 1992 sob o nome de AnDanzas, em Espanha. Em 1995, adota definitivamente o nome de SELLER DANZA. A Companhia possui um amplo repertório com vários espetáculos e peças curtas lançadas em Espanha, França, Portugal, Porto Rico, Irlanda e Estados Unidos. Desde 2002, Juan Seller dirige a companhia como independente, trabalhando e criando para outras companhias de dança e teatro.

www.facebook.com/sellerdanza/

Duração: 11’

photo/foto: Giacomo Soranzio

Gianni-Pasquale, Pablo Girolami |IT|

Choreography: Pablo Girolami
Performance: Giacomo Todeschi
Music: “Una notte da impazzire” by Pino D’Angiò, “Dos Gardenias” by Angel Canales

“Gianni-Pasquale”, 46 years old, sexually ambiguous, mother’s boy, perhaps lunatic, definitely disturbed. Desperately in love and loving to be desperate. He, limitlessly generous, inflicts upon his lover a perfusion of his own torment.

Dear Maruzza,
I am writing this letter to you because I really appreciate you.
The first time I saw you, my heart, not so delicately whispered ‘’that’s the one’’. The way you tickle my moustache, the way you stare at me makes me vibrate.
I’d like, if you allow me, to give you my flower.
Gianni-Pasquale (love letter to a blow-up doll)

Pablo Girolami was born 22nd April 1994 in Neuchâtel (Switzerland) and is Italian and Spanish. He studied at the Dance Academy Zürich and graduated in 2014. Following he began his professional career with the Hessisches Staatsballett Wiesbaden/Darmstadt. Then, in 2018, he danced with Spellbound Contemporary Ballet in Rome. In 2017 and 2018, created “I see you over there” for the Hessisches Staatsballett and ‘’Mose3’’ in collaboration with DeDa Production and Café Klatsch. Currently, he is working as a freelance choreographer and artistic director of IVONA, a project based company founded with Giacomo Todeschi. Since 2019, he’s created various pieces for companies and schools such as EgriBianco Danza, Kseij Dance company, The LabCollective, TanzWerk101 Zürich, Ateneo della danza Siena. In 2019, he created ‘’Manbuhsa’’ with which he won the Twain_DirezioniAltre2019 prize and the audience award in the CortoinDanza 2019 in Cagliari, as well as the 33rd Madrid choreography competition. ‘’Manbuhsa’’ was also selected for the Anticorpi XL Platform for young choreographers and the Spanish network Redacielabierto. In 2020, Pablo Girolami has been chosen from the Network AnticopriXL to be part of the ResidenceXL project.

IVONA was founded in 2019 by Pablo Girolami. Born from a desire to express his vision and explore his creativity, the company takes its name from Girolami’s alter ego. IVONA’s first creation “Manbuhsa” was born out of the collaboration with the dancer Giacomo Todeschi. The duet was performed in various festivals in Switzerland, Italy, Spain, Germany and Turkey. “Manbuhsa” won the TWAIN Direzioni_Altre 2019 prize, Italy, as well as the audience award in the Cortoindanza 2019 festival in Cagliari. IVONA has the support of the Association ContART and the Italian National Dance Production Center DANCEHAUSpiù. Furthermore, CID Rovereto, the Festival Oriente Occidente and the TWAIN production centre as co-producer of “Manbuhsona”, supports this new creation of 2020.

Duration: 11’

/

Coreografia: Pablo Girolami
Interpretação: Giacomo Todeschi
Música: “Una notte da impazzire” de Pino D’Angiò, “Dos Gardenias” de Angel Canales

“Gianni-Pasquale”, 46 anos, sexualmente ambíguo, menino da mamã, talvez lunático, definitivamente perturbado. Desesperadamente apaixonado, ama estar desesperado. Ilimitadamente generoso, inflige ao seu amante uma profusão do seu próprio tormento.

Cara Maruzza,
Estou a escrever esta carta porque te admiro realmente.
Na primeira vez que te vi, o meu coração sussurrou, não muito delicadamente, ‘’é esta’’. A maneira como mexes no meu bigode, o modo como me encaras, faz-me sentir vibrante.
Gostaria, se me permitires, de te dar a minha flor.
Gianni-Pasquale (carta de amor a uma boneca insuflável)

Pablo Girolami nascido em 22.04.1994 em Neuchâtel (Suíça) é italiano e espanhol. Estuda na Dance Academy de Zurique e forma-se em 2014, iniciando a sua carreira profissional na Hessisches Staatsballett Wiesbaden / Darmstadt. Em 2018, dança com o Spellbound Contemporary Ballet em Roma. Em 2017 e 2018, criou “I see you there” para o Hessisches Staatsballett e ‘’Mose3’’ em colaboração com DeDa Production e Café Klatsch. Atualmente trabalha como coreógrafo freelance e diretor artístico da IVONA, empresa de projetos fundada com Giacomo Todeschi. Desde 2019, cria várias peças para companhias e escolas, como a EgriBianco Danza, companhia de dança Kseij, The LabCollective, TanzWerk101 Zürich, Ateneo della danza Siena. Em 2019, cria ‘’Manbuhsa’’ com o qual ganhou o Premio Twain_DirezioniAltre2019 e o prémio do público no CortoinDanza 2019 em Cagliari, bem como a 33ª Competição de Coreografia de Madrid. ‘’Manbuhsa’’ também foi selecionado para a plataforma Anticorpi XL para jovens coreógrafos e para a rede espanhola Redacielabierto. Em 2020, Pablo Girolami é selecionado pela Rede AnticopriXL para fazer parte do projeto ResidenceXL.

A IVONA foi fundada em 2019 por Pablo Girolami. Nascida do desejo de expressar sua visão e explorar sua criatividade, a empresa leva o nome do alter ego de Girolami. A primeira criação da IVONA “Manbuhsa” iniciou-se a partir da colaboração com o bailarino Giacomo Todeschi. O dueto foi apresentado em vários festivais na Suíça, Itália, Espanha, Alemanha e Turquia, recebendo vários prémios. A IVONA conta com o apoio da Associação ContART e do Centro Nacional de Produção de Dança da Itália DANCEHAUSpiù. Além disso, o CID Rovereto, o Festival Oriente Occidente e o centro de produção TWAIN como co-produtor de “Manbuhsona”, apoiam a nova criação de 2020.

Duração: 11’

photo/foto: Gonçalo Português

Se eu pudesse, Cecília Hudec & Rui Peixoto |PT|

Choreography and Performance: Cecília Hudec, Rui Peixoto
Video: Gonçalo Português
Music: Miguel Valadres
Voice: Pedro Lamares

“Se eu pudesse…” (If I could) addresses the virtue of being calm in a position of effort where the only reference is the senses and what is possible to capture through them, thus bringing light to the importance of contemplation as an essential tool for understanding human nature, the world and the way we relate to it.
This piece deals with the idea of ​​balance, that everything in nature appears in pairs, and that this balance is nothing more than the result of two hemispheres that complement each other without ever overlapping.

Cecília Hudec (S. Miguel, Açores – 1986) started dancing at the age of 3 at Escola de Dança Paz, and in 2007 she graduated from Escola Superior de Dança, having done Erasmus at TEAK (Helsinki). As a dancer, she worked in companies such as CiM Companhia de Dança, Amálgama Companhia de Dança, Luís Damas Dance Company, Sintra Contemporary Dance Company, Ballet Teatro Paz and other projects such as André Sardet’s Mundo de Cartão, Do Coração à Alma by Gonçalo Ferreira, cheerleaders Titans, Volte-Face do Aesthetic Conflict, among others. She is the co-founder / choreographer and dancer of the 37.25 Núcleo de Artes Performativas. She teaches Ballet, Contemporary Dance, Creative Dance, Inclusive Dance and is a certified DanceAbility teacher. She has been complementing her dance training with workshops and intensive courses with the Hofesh Shechter Company, Adam Benjamim, Summer Intensive by Untamed, CiM, among others.

Rui Peixoto (Lisbon, 1985) began his artistic journey when he joined the circus arts training program at the Professional School of Arts and Crafts of the Show (EPAOE / Chapitô). After an internship at Lisboa Ginásio Clube in the disciplines of tumbling and artistic gymnastics, he travels to Rotterdam to attend CODARTS, University for the Arts. In 2010, he returned to Portugal and was admitted to Escola Superior de Dança, concluding his artistic studies three years later. Throughout his career, he highlights the work developed with Cláudia Novoa, Nuno M. Cardoso and Juan Liu, trained with the choreographer Hofesh Shechter, created partnerships with the Katarse Ensemble and was linked to companies such as Amalgama Dance Company and Companhia CiM. He choreographed “This is not a defense mechanism”.

Duration: 15’

/

Coreografia e interpretação: Cecília Hudec, Rui Peixoto
Vídeo: Gonçalo Português
Música: Miguel Valadares
Voz: Pedro Lamares

“Se eu pudesse…” aborda a virtude de ser calmo numa posição de esforço onde a única referência são os sentidos e aquilo que é possível captar através deles, trazendo assim luz para a importância da contemplação como ferramenta essencial para a compreensão da natureza humana, do mundo e da forma como nos relacionamos com ele.
Esta peça trata a ideia do equilíbrio, de que tudo na natureza surge aos pares, e que esse equilíbrio não é mais do que o resultado de dois hemisférios que se complementam sem nunca se sobrepor.

Cecília Hudec (S.Miguel, Açores – 1986) iniciou-se na dança aos 3 anos de idade na Escola de Dança Paz, e em 2007 licenciou-se na Escola Superior de Dança, tendo feito Erasmus na TEAK (Helsínquia). Como bailarina, o seu percurso passa pela CiM Companhia de Dança, Amálgama Companhia de Dança, Companhia de Dança Luís Damas, Companhia de Dança Contemporânea de Sintra, Ballet Teatro Paz e outros projetos, tais como, Mundo de Cartão de André Sardet, Do Coração à Alma de Gonçalo Ferreira, cheerleaders Titans, Volte-Face do Conflito Estético, entre outros. É co-fundadora/coreógrafa e bailarina do 37.25 Núcleo de Artes Performativas. Lecciona Ballet, Dança Contemporânea, Dança Criativa, Dança Inclusiva e é professora certificada de DanceAbility. Tem vindo a complementar a sua formação em dança com workshops e cursos intensivos com a Hofesh Shechter Company, Adam Benjamim, Summer Intensive de Untamed, CiM, entre outros.

Rui Peixoto (Lisboa, 1985) começou o seu percurso artístico quando ingressou o programa de treino em artes circenses na Escola Profissional de Artes e Ofícios do Espetáculo (EPAOE/Chapitô). Após concluir o Chapitô, e depois de um estágio no Lisboa Ginásio Clube nas disciplinas de tumbling e ginástica artística, viaja para Roterdão para frequentar a CODARTS, University for the Arts. Em 2010 regressa a Portugal, é admitido na Escola Superior de Dança concluindo assim, três anos depois, os seus estudos artísticos. Ao longo do seu percurso salienta o trabalho desenvolvido com Cláudia Novoa, Nuno M. Cardoso e Juan Liu, fez formação com o coreógrafo Hofesh Shechter, criou parcerias com a Katarse Ensemble e esteve ligado a companhias como a Amalgama Companhia de Dança e a Companhia CiM. Coreografou a peça “This is not a defense mechanism”.

Duração: 15’

This programme will be streamed on Companhia de Dança de Almada‘s YouTube channel and on the Facebook page of Quinzena de Dança de Almada.

Total duration: +/- 73′
Ages: 6 and above
Price: 6€ | 3€ for youth and senior citizens

Information, tickets and reservations: 212 583 175 | reservas.cada@gmail.com

/

Este programa será transmitido em streaming, no canal de Youtube da Companhia de Dança de Almada e na página de Facebook da Quinzena de Dança de Almada.

Duração total: cerca de 73′
Classificação etária: maiores de 6 anos
Preço: 6€ | 3€ para jovens e seniores

Informações, bilhetes e reservas: 212 583 175 | reservas.cada@gmail.com