7 Oct./out. | 17:00
Venue/local: Teatro Municipal Joaquim Benite – Sala Experimental

International Platform for Choreographers/Plataforma Coreográfica Internacional
Programme 5/Programa 5

 

@foto Torsten Giesen

Eat it! (excerpts/excertos)
Compagnie Irène K |BE|

Choreography and artistic direction: Irène Kalbusch
Performance: Anaïs Van Eycken, Hiroshi Wakamtsu
Dramaturgy: Luca Scarlini
External view: Jean Lambert
Costumes: Sabine Kreiter
Music composition: Guy Lefebvre, Michael Peschko
Light design: Jean-Louis Gille, Gary Masson

“Eat It!” is an adventurous story about the earth and the fruit it bears. Every thin slice that’s being cut reveals an ever so delicate human and political message.

Compagnie Irène K. is a contemporary dance company founded in 1978 in Eupen, (Belgium). The Company has adopted its own style that can be attributed to contemporary dance theatre similar to German “Tanztheater”. In addition to stage performances – including for children, the Company presents shows in urban/alternative landscapes and interesting architectural venues.
Choreographies don’t want to be narrative. The spaces open in all directions, always creating new constellations. The human being – his desires, his fears, his visions – underlies this work.
Compagnie Irène K. regularly develops educational, creative and interdisciplinary projects.
Since 2005, Compagnie Irène K. has organised the Dance in the City festival based upon city architecture.

After a classical dance education, Irène Borguet-Kalbusch got to know the work of Merce Cunningham in New York. Cunningham’s philosophy and technique has been profoundly significant in her own development. In 1978 she founded the contemporary dance company Compagnie Irene K. in Eupen (Belgium).

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Coreografia e direção artística: Irène Kalbusch
Interpretação: Anaïs Van Eycken, Hiroshi Wakamtsu
Dramaturgia: Luca Scarlini
Vista externa: Jean Lambert
Figurinos: Sabine Kreiter
Composição musical: Guy Lefebvre, Michael Peschko
Desenho de luz: Jean-Louis Gille, Gary Masson

“Eat It!” é uma história audaciosa sobre a terra e os frutos que produz. Cada fatia fina que é cortada revela uma mensagem política e humana muito subtil.

A Compagnie Irene K. é uma companhia de dança contemporânea fundada em 1978, em Eupen (Bélgica), pela sua diretora artística Irène Borguet-Kalbusch.
A companhia tem um estilo muito próprio que pode ser atribuído à dança-teatro contemporânea semelhante ao “Tanztheater”. Além de interpretações em palco, a companhia realiza interpretações em paisagens urbanas/alternativas e arquiteturas interessantes, criando trabalhos também vocacionados para crianças.
As coreografias não se querem narrativas. Os espaços abrem-se em todas as direções, criando sempre novas constelações. O tema subjacente a este trabalho é o ser humano com os seus desejos, medos e visões.
A Compagnie Irène K. desenvolve regularmente projetos educativos, criativos e interdisciplinares.
Desde 2005, a Compagnie Irène K. tem organizado o Festival Dance in the City baseado na arquitetura da cidade.

Depois de educação em dança clássica, Irène Borguet-Kalbusch conheceu o trabalho de Merce Cunningham em Nova iorque. A filosofia e a técnica de Cunningham teve um impacto profundo no seu desenvolvimento. Em 1978, fundou a companhia de dança contemporânea Compagnie Irene K. em Eupen (Bélgica).

 

@foto Volker Beinhorn

The Other
Tiago Manquinho |PT/DE|

Choreography: Tiago Manquinho
Performance: Brendon Feeney
Music: Kimmo Pohjonen
Wardrobe design: Imme Kachel

For us it is strange. Their movements, their motivations and expectations are strange to us. What do I see in him? What does is reflect? Can I understand you? Am I willing to confront someone I do not understand?

He is only strange when we consider him strange.

Moved by our insecurities, we forget that a neighbour can be stranger to us than any other stranger.

Tiago Manquinho has been living in Germany since 2000. As a dancer he’s danced with several companies such as CNB, Semperoper Dresden and Tanztheater Bielefeld. In 2004 he presented his first creation.
From 2015 to 2017, he was resident choreographer for Tanztheater Braunschweig, debuting his pieces “Am sechsten Tag …” and “Nice to meet you?”
In 2017 he choreographed the community dance project “Tanzwärts: Ich & ich & ich” for Staatstheater Braunschweig and in 2018 created “Close Insight” for Tanztheater Gießen.

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Coreografia: Tiago Manquinho
Interpretação: Brendon Feeney
Música: Kimmo Pohjonen
Design de figurinos: Imme Kachel

Para nós ele é estranho. Os seus movimentos, as suas motivações e expectativas são-nos estranhos. Que vejo eu nele? O que reflete ele? Consigo entendê-lo? Estou disposto a me confrontar com alguém que não entendo?

Ele é só tão estranho quanto nós o consideramos estranho.

Movidos pelas nossas inseguranças, esquecemos que um vizinho pode nos ser mais estranho do que um qualquer outro estranho.

Tiago Manquinho reside na Alemanha desde 2000. Como bailarino dançou em várias companhias como a CNB, na Semperoper Dresden e no Tanztheater Bielefeld. Em 2004 apresentou a sua primeira criação.
De 2015 a 2017, foi coreógrafo residente do Tanztheater Braunschweig, estreando as suas peças “Am sechsten Tag…” e “Nice to meet you?”
Em 2017 coreografou no Staatstheater Braunschweig o projeto de dança na comunidade “Tanzwärts: Ich & ich & ich” e em 2018 criou para o Tanztheater Gießen “Close_Insight”.

 

INTERMISSION/INTERVALO

 

@foto June Essex

Swapping Shadows
Yanaëlle Thiran |UK/BE|

Choreography: Yanaëlle Thiran
Performance: Shivaangee Agrawal e Yanaëlle Thiran
Music: Joris Vanvinckenroye; Mehmet Polat Trio; Oneira; Wouter Vandenabeele
Costume design: Akshy Marayen
Lighting design: Sally Somerville-Woodiwis
Text: ‘Reste dans l’ombre’ by Yanaëlle Thiran
Poem: ‘Shadows’ by Kathryn Rock, read by Shivaangee Agrawal

“We dance with the shadows
And become more than we are
More than we could have been
Before we stumbled into the shadow shoes
And attempted to submerge ourselves
In them”
Kathryn Rock

Yanaëlle Thiran is a Belgian dancer, choreographer and dance teacher who trained at London Contemporary Dance School (UK) and Art Factory International (Italy). Her choreographic work has been performed in various London venues, including The Place, Siobhan Davies Dance and Blue Elephant Theatre. A recipient of London Contemporary Dance School’s Principal’s Award, Yanaëlle is also the joint winner of the Gladys Puttick Improvisation Competition for her collaboration with pianist Mikaela Livadiotis.

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Coreografia: Yanaëlle Thiran
Interpretação: Shivaangee Agrawal e Yanaëlle Thiran
Música: Joris Vanvinckenroye; Mehmet Polat Trio; Oneira; Wouter Vandenabeele
Figurinos: Akshy Marayen
Desenho de luz: Sally Somerville-Woodiwis
Texto: ‘Reste dans l’ombre’ de Yanaëlle Thiran
Poema: ‘Shadows’ de Kathryn Rock, lido por Shivaangee Agrawal

“Dançamos com as sombras
E tornamos-nos mais do que somos
Mais do que poderíamos ser
Antes de termos tropeçado nos sapatos de sombra
E termos tentado afundarmos-nos neles”
Kathryn Rock

Yanaëlle Thiran é bailarina, coreógrafa e professora de dança belga que realizou a sua formação na London Contemporary Dance School (Reino Unido) e na Art Factory International (Itália). O seu trabalho coreográfico tem sido interpretado em inúmeras salas em Londres, incluindo The Place, Siobhan Davies Dance e Blue Elephant Theatre. Recebeu o Principal’s Award da London Contemporary Dance School e é covencedora do Concurso de Improvisação Gladys Puttick pela sua colaboração com a pianista Mikaela Livadiotis.

 

@foto Gadi Dagon

Moth
Asami Ida, Ofri Frastai |IL|

Choreography: Asami Ida and Ofri Frastai
Performance: Asami Ida
Music: “Mental Radio”, “Very Large Green Triangle” by Matmos
Costume: Meirav Weiss
Light design: Shachar Werechson

Moth-蛾-

Why the moth butterflies are attracted to the light?
Is it like us humans seeking the company of the other?
If so,
Is loneliness created by darkness?

Asami Ida born in 1986 in Tokyo, Japan. Ida danced at the Japanese Dance company BABY-Q, and the Israeli Dance Maria Kong. Currently Living and Working as an independent choreographer and dancer in Tel-Aviv, Israel.

Ofri Frastai born in 1984 in Kibutz Gazit, Israel. Currently living and creating as an independent Artist in Tel-Aviv, Israel.

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Coreografia: Asami Ida e Ofri Frastai
Interpretação: Asami Ida
Música: “Mental Radio”, “Very Large Green Triangle” por Matmos
Figurinos: Meirav Weiss
Desenho de luz: Shachar Werechson

Moth-蛾-Traça

Por que razão se sentem as traças atraídas pela luz?
Será pela mesma razão que nós, humanos, procuramos a companhia dos outros?
Se assim for,
será a solidão criada pela escuridão?

Asami Ida nasceu em Tóquio, Japão, em 1986. Ida dançou na companhia de dança japonesa BABY-Q e na companhia israelita de dança Maria Kong. Atualmente, vive e trabalha como coreógrafa e bailarina independente em Telavive, Israel.

Ofri Frastai nasceu em Kibutz Gazit, Israel, em 1984. Atualmente vive e trabalha como artista independente em Telavive, Israel.

 

Duration: 61 mins
For ages 12 years and above
6€, 4,2€ for youth and senior citizens

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Duração: 61’
Maiores de 12 anos
6€, 4,2€ para jovens e séniores

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